Presentació del llibre «El niño secreto de los Dalí» de José Ángel Montañés

12.10.2020

El periodista i historiador José Angel Montañés és l’autor del llibre El niño secreto de los Dalí (Roca Editorial), una obra que relata una història inèdita sobre el matrimoni Dalí. El volum es presentarà al Cercle Sport de Figueres el dia 20 de novembre, a les 7 de la tarda, en un acte organitzat pels Amics dels Museus Dalí i que és obert a tot el públic

L'estiu de 1948, Salvador Dalí i Gala havien tornat de la seva estada de gairebé deu anys als Estats Units. El pintor volia iniciar una nova etapa i pintar obres religioses. Començà a pensar en la seva Madona de Portlligat. Gala serà la Verge i Joan Figueras i Oliveras, el petit de cinc anys, fill del seu amic Jaume, és l'escollit per fer de Nen Jesús. Això va motivar que passés moltes hores posant per al pintor i la parella li va acabar agafant afecte, tot i l'animadversió pública que mostraven els dos davant els nens. A partir d'aquest estiu, Joan va començar, any rere any, a conviure amb els Dalí a la casa de Portlligat durant les seves etapes estiuenques. Dalí li ensenya a pintar, juga a les cartes i surt a pescar amb Gala, fa de model per al pintor, els acompanya en els seus viatges a Barcelona i està amb ells quan la parella rep amics com Walt Disney, els ducs de Windsor o l'ex rei Humbert de Savoia. I així durant gairebé 40 anys, fins que Gala mor en 1982 i Dalí es trasllada a viure a Púbol.

La història, mai explicada, s'ha pogut reconstruir a partir de més de vint entrevistes realitzades a les persones pròximes a Joan, sobretot la seva dona i les seves filles i veïns i coneguts de Cadaqués, a més de la correspondència creuada entre la parella i Joan Figueras i centenars de fotografies que parlen d'aquesta proximitat, gairebé familiar, entre els tres. Un material inèdit que ha conservat la família i, sobretot, al Centre d'Estudis Dalinians de Figueres

José Ángel Montañés (Múrcia, 1962) és un periodista i historiador, llicenciat en Prehistòria i Història Antiga per la Universitat de Barcelona i diplomat en Restauració per la Diputació de Barcelona. Des de 1990 treballa en el diari El País, fins a 2007 com a documentalista i des de llavors a la secció de Cultura, on és el responsable d'Art i Patrimoni a Catalunya. Ha publicat un bon nombre d'articles sobre Antoni Gaudí i la seva obra i altres artistes com Pablo Picasso, Joan Miró i Salvador Dalí.

Els Amics dels Museus Dalí organitzen la presentació del llibre El niño secreto de los Dalí a Figueres, el dia 20 de novembre a les 7 de la tarda, en un acte obert a tot el públic al Cercle Sport

Donades les actuals circumstàncies, s'ha establert un protocol de seguretat amb motiu de la Covid-19. Per tant, serà obligatori l'ús de mascareta, es prendrà la temperatura a l'entrada i es disposarà de gel hidroalcohòlic. L’aforament és limitat i prèvia inscripció obligatòria.

Per reserves podeu enviar un correu electrònic a amics@fundaciodali.org i trucar al telèfon 972 677 520 (Dimarts i dijous, de 9 a 14 hores). Podeu deixar un missatge a la bústia de veu. Les places s'assignaran per ordre de reserva.