Visita guiada a la ruta «Nadal a Figueres: il·luminats per Dalí» per als nostres socis

15.12.2020

Figueres s'ha tornat a omplir de llums dalinians durant aquestes festes de Nadal. Per aquest motiu, els Amics dels Museus Dalí oferim una visita exclusiva per a socis a aquesta proposta que ha estat anomenada Nadal a Figueres: il·luminats per Dalí i que hem organitzat per al 3 de gener a les 6 de la tarda des del Museu del Joguet de Catalunya.

Hoechst, una empresa farmacèutica alemanya, va encarregar al pintor figuerenc Salvador Dalí il·lustrar felicitacions de Nadal durant dinou anys seguits. L'empresa enviava aquestes il·lustracions als seus clients, metges i farmacèutics.

Per fer aquestes felicitacions, l'artista va escollir un element comú i universal per a totes elles: l'avet, que és un element tradicional tant a Europa com als Estats Units i, per tant, podia ser entès arreu. Ara bé, ell no dibuixa arbres convencionals, sinó que hi posa el seu toc personal. Els dalinitza.

Dalí va fer les il·lustracions d'aquestes postals de Nadal utilitzant tècniques molt diverses i, a més a més, les va acompanyar d'un petit text manuscrit. Els textos de Dalí, fantàstics, enginyosos i filosòfics alhora, ens aporten de primera mà més informació per completar el seu significat.

“Les felicitacions són com petites cròniques de cada any i temporada”… “El motiu central és l'avet, amb diferents decorats, amb branques d'ales, campanes o cues de bacallà, i en les composicions apareixen també papallones, triades "per la seva simetria", segons explicava Antoni Pitxot, primer director dels Museus Dalí i amic íntim del pintor.

De les dinou postals de Nadal que va fer el pintor, dotze estan representades en llums de Figueres. Les responsables de guiar-nos a través d'elles són Anna Garcia i Bel Bellvehí, guies de Figueres.

Donades les actuals circumstàncies, s'ha establert un protocol de seguretat amb motiu de la Covid-19. Per tant, per fer aquesta ruta Nadal a Figueres: il·luminats per Dalí serà obligatori l'ús de mascareta i es disposarà de gel hidroalcohòlic. El grup serà d'un màxim de sis persones.

Per reserves podeu enviar un correu electrònic a amics@fundaciodali.org i trucar al telèfon 972 677 520 (Dimarts i dijous, de 9 a 14 hores). Podeu deixar un missatge a la bústia de veu. Les places s'assignaran per ordre de reserva.