El Teatre-Museu Dalí singularitza l'obra «Galarina» amb motiu del cinquè centenari de la mort de Rafael

16.12.2019

Aquest dilluns s'ha presentat l'obra Galarina de Salvador Dalí en una nova ubicació, a la Sala de les Loggies, fora del seu lloc habitual, la Sala del Tresor. Amb aquesta acció, la Fundació Dalí se suma a les commemoracions internacionals del cinquè centenari de la mort de Rafael (Urbino, 1483 – Roma 1520), el pintor en qui Dalí es va inspirar per aquesta obra.

El nou emplaçament i contextualització han estat presentats per Montse Aguer, directora dels Museus Dalí, qui ha destacat que "Galarina és l'oli que Dalí defineix com el seu ‘primer assaig d'obra mestra', en un manuscrit molt poc conegut. Ens remet a la seva meticulositat i la seva obsessió per arribar a la perfecció dels grans mestres del passat, com ara Rafael. Una mestria que també mostra en el dibuix Estudi per a Galarina, exposat permanentment a la Sala del Palau del Vent del Teatre-Museu".

Aquest oli sobri, harmònic i equilibrat, pintat durant l'època americana, deixa palès el canvi de rumb de Dalí, un Dalí que s'encamina cap al classicisme i cap al Renaixement. Per Galarina, Dalí es basa en el retrat La Fornarina de Rafael ̶ obra que tradicionalment s'ha associat a l'amant del pintor, Margherita Luti  ̶ , per expressar una vegada més la seva admiració i amor per Gala.

La pintura està acompanyada per la reproducció de l'obra La Fornarina de Rafael (cortesia de la Galeria Nacional d'Art Antic de Roma), del dibuix Estudi per a Galarina, i per dues fotografies de Dalí i de Gala a la Knoedler Gallery de Nova York el 1943, any en què Dalí anuncia que està treballant en Galarina.

La ubicació temporal del retrat esdevé avantsala de la mostra Dalí/Rafael, un somieig prolongat, que s'ha pogut veure des de 26 de novembre de 2018. Aquesta exposició temporal aprofundeix en el vincle de Dalí amb Rafael,  ̶ un referent des que era jove  ̶, així com en el seu procés de creació a través de documents d'arxiu i de taller.

Galarina en aquesta nova ubicació es podrà veure des de demà 17 de desembre de 2019 i fins al 17 d'octubre de 2020, moment en què es reemplaçarà per l'exposició de l'oli emblemàtic El Crist (conegut com Crist de Sant Joan de la Creu), provinent de Kelvingrove Art Gallery and Museum, de Glasgow (Escòcia).

La Fundació Gala Salvador Dalí manté un espai monogràfic dedicat a l'estudi de l'admiració que Dalí sentia per Rafael.