La platja de Portlligat s'omple de públic pel concert homenatge a Antoni Pitxot

05.08.2016

La platja de Portlligat va quedar petita, aquest dimecres dia 3 d’agost, per acollir el primer dels actes d’homenatge a Antoni Pitxot, mort el 12 de juny de 2015. Els Amics dels Museus Dalí i l’Ajuntament de Cadaqués han organitzat tres activitats per a recordar la figura de l’artista, una persona clau en la vida de Salvador Dalí qui va nomenar-lo director del seu Teatre – Museu i patró vitalici i vicepresident segon de la Fundació Gala-Salvador Dalí.

Aquest concert gratuït va presentar algunes de les peces musicals que agradaven l’artista i també d’altres que varen formar part de la història musical de la nissaga Pichot. Frederic Deschargues (violí), Pau Codina (violoncel) i Daniel Ligorio (piano) varen ser els tres integrants del Trio Pitxot, en una actuació incorporada al programa de la 45a edició del Festival de Música de Cadaqués. Varen interpretar, entre d’altres, la Suite n.1 en sol major: Prelude, Sarabande i Giguede de J. S.Bach, Aria de la suite n. 3 de J.S Bach, Aprés un rêve de Gabriel Fauré, Meditació de Thais de Jules Massenet, Trio op. 100 - Andante con Moto de Franz Schubert, Intermezzo de Goyescas i Allegro de Conciertos d’Enric Granados, Seguidilles gitanes d’Enrique Fernández Arbós, Invierno Porteño d’Astor Piazzolla i Cant dels Ocells la peça anònima, popularitzada per Pau Casals de qui va ser deixeble el pare d’Antoni Pitxot, el també violoncel·lista Ricard Pichot (1888-1973).

El pare d'Antoni Pitxot fou deixeble de Pau Casals Avui Cant dels Ocells ha sonat a Portlligat en el seu homenatge pic.twitter.com/j1jQ2JWJPw

— Amics Museus Dalí (@AmicsMuseuDali) 3 de agosto de 2016 Les activitats en homenatge a Antoni Pitxot continuaran aquest dissabte dia 6 d’agost. A dos quarts de 8 del vespre, està programada la inauguració d’un monòlit a la seva memòria a l’accés a la platja de Sa Conca. La peça, dissenyada per Jordi Palmada, és una al·legoria a l’artista, al paisatge que contemplava en els seus recorreguts per aquest espai de Cadaqués i a la seva estreta relació amb Salvador Dalí. A continuació, al Teatre Art i Joia, el fotògraf i amic íntim de l’artista, Pedro Madueño, pronunciarà la conferència Trenta anys amb Antoni Pitxot.

Nissaga Pichot

Antoni Pitxot és membre d’una nissaga que, a finals del segle XIX, es varen convertir en els primers estiuejants a Cadaqués. Els seus avis, Ramon Pichot Mateu i Antònia Gironès Bofill, varen edificar una casa a la petita península del Sortell, entre les platges d’Es Llané i Sa Conca, en un extrem del municipi. Per allà varen passar-hi nombrosos intel·lectuals de l’època però, sobretot, noms il·lustres de la música com de Manuel de Falla, Andrés Segovia, Enric Granados i Pau Casals. Segurament per això la música es va convertir en un element comú entre els seus set fills i tres d’ells, la Maria, en Lluís i en Ricard (pare de l’Antoni Pitxot), varen decidir dedicar-s’hi professionalment.

Arreu del món, les interpretacions dels Pichot varen arrencar els aplaudiments del públic. La mezzosoprano Maria Lourdes Pichot, coneguda internacionalment com Maria Gay, és recordada per les seves interpretacions de Carmen. Lluís i Ricard varen ser populars amb el Trio Pichot - Costa, amb Eladio Costa, que posteriorment es transformaria en el Trio Hispania amb un altre empordanès il·lustre, Lluís Bonaterra.