dilluns, 18 d’abril de 2016

El Teatre-Museu acull 'Variants de Dali's mustache', mostra temporal amb retrats de Philippe Halsman

La Fundació Gala-Salvador Dalí ha incorporat a la visita del Teatre-Museu Dalí de Figueres, aquest dilluns dia 18 d'abril, una nova exposició temporal. En aquest cas, dedicada a retrats que el fotògraf Philippe Halsman va fer de Dalí dins el projecte Dali's mustache.

L'exposició es titula Variants de Dali's mustache i es pot veure des d'avui 18 d'abril fins al 31 de desembre d'enguany a la Sala de les Loggies.

© Halsman Archive. Drets d’imatge de Salvador Dalí reservats.
Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2016

Amb la mostra s'ha volgut donar més rellevància a la presència del propi artista en el seu museu. Per aquest motiu s'han escollit les imatges d'un dels grans fotògrafs del s. XX, el letó establert als Estats Units Philippe Halsman, amb qui Dalí va construir una relació de més de 37 anys. Per aquesta mostra s'han seleccionat 23 fotografies que els dos artistes no havien inclòs a la publicació, una edició que va anar a càrrec del segell Simon and Schuster de Nova York l'any 1954. És, per tant, un material molt poc conegut i de gran vàlua.

La relació entre Dalí i Halsman

La col·laboració comença l'any 1941. Coincideixen en el projecte Labyrinth, interpretat pels Ballets Russos a la Metropolitan Opera House de Nova York l'any 1941, pel qual Halsman fotografia els vestuaris dissenyats per Dalí. Segueixen col·laborant estretament en encàrrecs comuns relacionats principalment amb ballets, entre d'altres, però també generen projectes propis com és el cas del Dali's Midsummer Night's Mare, Dali Atomicus, Escultura de Llum i Voluptate Mors en què les models es disposen en forma de calavera. El fotògraf, a més, documenta l'enregistrament de la pel·lícula de Dalí, Chaos and Creation el 1960.

© Halsman Archive. Drets d’imatge de Salvador Dalí reservats.
Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2016

Quant a la intenció del llibre Dali's mustache, fet a quatre mans, Philippe Halsman explica: “Al 1954, el bigoti de Dalí havia crescut miraculosament. Quan el pintor va tornar a Nova York, em vaig quedar parat: les puntes del bigoti li arribaven més amunt de les celles. Vaig veure quin era el meu deure i vaig començar a fotografiar el joc i la interacció del seu bigoti. Em calia el consentiment de Dalí i em vaig adreçar al gran surrealista amb molta cautela: “Han escrit llibres sobre tu i sobre altres pintors. Però no hi ha cap llibre sobre una part de la teva personalitat, com ara el nas de Rembrandt o el peu de Picasso. Quin homenatge al teu geni, Dalí! La publicació d'un llibre consagrat no al tot, sinó només a una petita part de tu”.

El muntatge de l'exposició ha estat dissenyat per Pep Canaleta de 3carme33 i el grafisme, per Alex Gifreu. Es podrà veure des del 18 d'abril fins al 31 de desembre de 2016 a la Sala de les Loggies del Teatre-Museu Dalí.