ARTS PLÀSTIQUES, POESIA I CARTELLS DE PUBLICITAT

Casa Masó
CaixaForum Girona

GUIA

Els Amics dels Museus Dalí organitzem una sortida amb un programa doble. D’entrada, visita a la Casa Masó que acull l’exposició Imatge & Poesia. Les poètiques de la modernitat i a continuació, visita al CaixaForum Girona on es presenta Cartells de la vida moderna. Els orígens de l'art publicitari.

La mostra de la Casa Masó de Girona explora la simbiosi entre les arts plàstiques i la poesia des dels anys noranta del segle XIX fins al final de la Guerra Civil. La mostra és un recorregut antològic en el qual 125 llibres de poesia es posen en relació amb 42 obres d’art de totes les disciplines (dibuix, pintura, collage, gravat, escultura i cartellisme). Es tracta de la revisió més completa feta mai fins ara de la relació entre poesia i art català d’aquest període. L'exposició és una coproducció de la Biblioteca de Catalunya i la Fundació Rafael Masó, i després de Girona es presentarà a la Biblioteca de Catalunya la tardor de 2023.

Entre els poetes hi ha els noms més destacats de la literatura moderna en català, com Verdaguer, Maragall, Carner, Palol, Guerau de Liost, López Picó, Sagarra, Maria Antònia Salvà, Marià Manent, Carles Riba, Salvat-Papasseit, J. V. Foix, Clementina Arderiu i Pere Quart, entre d'altres. A més dels llibres de poemes d’aquests autors, l’exposició inclou revistes il·lustrades que publicaven poesia, amb exemplars de Joventut, Pel & Ploma, Troços, Revista Nova, La Revista, Un enemic del Poble, Arc-Voltaic, La Columna de Foc, Proa i Hèlix, entre d’altres.

Dels artistes i il·lustradors presents a l’exposició es poden ressaltar noms com Santiago Rusiñol, Apel·les Mestres, Alexandre de Riquer, Ramon Casas, Isidre Nonell, Pablo Picasso, Esteve Monegal, Ismael Smith, Helena Maragall, Josep Aragay, Josep Obiols, Joan Miró, Rafael Barradas i Salvador Dalí. Aquesta visita serà a càrrec del director de la Fundació Rafael Masó, Jordi Falgàs.

Publicitat convertida en art

La segona parada a l'exposició del CaixaForum ens permetrà veure Cartells de la vida moderna. Els orígens de l'art publicitari que proposa redescobrir els orígens del cartell artístic modern, com a reclam publicitari i com a obra d'art. A la mostra s'exhibeix una selecció important de cartells que reflecteixen la modernitat artística, industrial, social i cultural de l'Europa del 1900, en el període de canvi de segle.

L'exposició planteja l'eclosió del cartell artístic com a reclam publicitari a l'Europa del canvi de segle, que es va dirigir a la societat d'aquella època com a anunci de les noves atraccions, les aficions i els costums moderns. A partir del fons de cartells del Museu Nacional d'Art de Catalunya –MNAC–, on figuren les col·leccions Plandiura (1903) i Riquer (1921), s'exhibirà una acurada i inèdita recopilació d'obres que representa l'art del cartellisme durant el període modernista. Completen la mostra algunes peces prestades pel Museu de Belles Arts de Bilbao, el Museu Frederic Marès o la Col·lecció Marc Martí, entre d'altres.

Aquesta proposta és un apropament transversal a l'època daurada del cartellisme. A la mostra, s'aprecia l'interès tècnic de la litografia a color als cartells exposats o la renovació estètica que va aportar l'estampa japonesa. També aspectes conceptuals com el paper de la dona en motiu d'atracció publicitària i els canvis produïts des de la industrialització a l'aparició de noves aficions. Tot plegat, l'exposició desplega el reclam de la vida moderna europea el 1900, representada per les modes i les pràctiques d'una societat emmarcada en el presagi de l'avantguarda artística.

Una ocasió única per veure cartells inèdits de Steinlen, Alphonse-Marie Mucha, Adolf Hohenstein i Ramon Casas, entre altres artistes.

Aquesta activitat és exclusiva per a sòcies i socis prèvia reserva a través d'aquest formulari. Places limitades.

Inscriu-te

*Ara és el moment de fer-te soci

Dissabte
feb