FRANCESC PUJOLS, FILÒSOF DE DALÍ

WEB
Fundació Francesc Pujols

CONFERENCIANT

Salvador Dalí i Francesc Pujols són els protagonistes de la conferència que pronunciarà el filòsof i estudiós de l’obra pujolsiana Max Pérez Muñoz en aquest acte organitzat conjuntament pels Amics dels Museus Dalí i la Fundació Francesc Pujols.

Francesc Pujols, filòsof de Salvador Dalí, que també es convertirà en un nou llibre del conferenciant, estudia una faceta de l’obra daliniana molt poc treballada. Partint de l’accés a l’obra inèdita conservada a l’arxiu de la Fundació Pujols de Martorell, Pérez Muñoz planteja per primer cop la hipòtesi d’una forta influència del sistema de pensament pujolsià sobre Dalí.

La relació intel·lectual entre aquests dos personatges ajudaria a explicar, d’una banda, l’obsessió de Dalí per Pujols —palesa a la seva obra escrita— i, de l’altra, obriria una nova línia d’interpretació de l’obra plàstica del pintor. L’autor mostra com Dalí incloïa en la seva cosmologia la Pantologia —sistema filosòfic de Pujols— i la Religió Catalana —culte religiós de Pujols—, i que això el va determinar en el seu interès per la ciència moderna, el catalanisme, la història de la filosofia catalana —especialment per les figures de Ramon Llull i Ramon Sibiuda— i la religió en el sentit més ampli del terme: des dels àngels fins a la divinitat mateixa. En conseqüència, la recerca original del llibre canvia la concepció que es té avui de Dalí, fent-lo deutor o seguidor d’una filosofia desconeguda que pot ajudar a transformar el comportament i algunes declaracions excèntriques de Dalí en manifestacions d’adhesió i admiració pel seu mestre filosòfic: el català Francesc Pujols.

El futur llibre en què és fonamenta aquesta activitat està dividit en tres parts. En primer lloc, la relació biogràfica entre Pujols i Dalí, presentant-ne els encontres, cartes, homenatges, esments, etc., i demostrant que van estar en contacte tota la vida i que s'admiraven mútuament. En segon lloc, estudio el deute que el pensament de Dalí té amb la filosofia de Pujols. L'autor analitza tres aspectes: l'estètic, el religiós i el polític. Finalment, en tercer lloc, repassa alguns motius pujolsians presents a l'obra plàstica de Dalí, especialment la pintura, però també el monument de Pujols que hi ha a l'exterior del Teatre - Museu de Figueres.

Aquesta activitat està subjecta a les recomanacions sanitàries i administratives que estiguin vigents el dia de la seva celebració.

Inscriu-te

*Ara és el moment de fer-te soci

Dimecres
19:30 h