Vetllada a Púbol: Exposició Salvador Dalí, Gala, Ricardo Sans 1949-1956. Concert de Pau Riba dins el Festival Ítaca

14.06.2017

El passat divendres, dia 9 de juny, els Amics dels Museus Dalí vàrem visitar el Castell de Púbol per conèixer l’exposició que acull la nova adquisició fotogràfica de la Fundació Gala- Salvador Dalí, una col·lecció que va del 1949 al 1956 del fotògraf Ricardo Sans titulada Salvador Dalí, Gala, Ricardo Sans 1946-1956.

Amb el guiatge de Rosa M. Maurell i Cuca R. Costa, comissàries de l’exposició i col·laboradores del Centre d’Estudis Dalinians, vam fer la visita per una col·lecció que és el resultat de deu anys d’amistat entre el pintor i el fotògraf en què es poden veure moments molt personals dels Dalí en el seu dia a dia a Portlligat.

Imatges íntimes i en un ambient distès que ens ensenyen el geni empordanès jugant al jardí amb el petit Joan Figueras, esmorzant al pati en companyia de Rosita Romans, menjant garotes a la platja o envoltat de veïns amb qui els Dalí tenien relació com el pescador Pere Marqués.

Sans tenia obsessió per la precisió i el detall i cal destacar la seva qualitat com a retratista. També era un gran amant de la fotografia paisatgística com quedarà reflectit en les fotografies que fa de Dalí contemplant el seu estimat Portlligat o les de la seva casa. Aquestes últimes ens  permeten veure els processos d’ampliació que va viure a mesura que Dalí comprava les barraques del voltant. S'hi poden observar petites annotacions de com volia que progressessin les obres.

És curiós l’apartat de retrats de Gala on podem intuir que Sans aconsegueix que la seva model es trobi còmode posant. Davant de l’objectiu de Sans, es percep que s’hi sent bé, ja que la majoria d’aquests retrats la trobem somrient, relaxada, natural i fins i tot posa per ell, un fet excepcional.

Després de la visita, vàrem gaudir del concert del multifacètic músic i cantant Pau Riba que presentava el seu espectacle Ribaibal dins el marc del Festival Ítaca en els encantadors jardins del Castell Gala- Dalí de Púbol.

Un concert que alternava cançons i poemes amb dansa i ombres xineses que ens transportaren al món del cantautor durant més d’una hora i mitja.