Estrena del documental 'Dalí, la darrera gran obra'

20.11.2015

Ahir a dos quarts de nou del vespre es va celebrar al Teatre Jardí de Figueres un homenatge públic a Antoni Pitxot i Soler, qui fou director dels museus Dalí i vicepresident de la Fundació Dalí, traspassat el 12 de juny.

En aquest esdeveniment s’ha estrenat en primícia a Europa el documental 'Dalí, la darrera gran obra' produït per la Fundació Dalí i realitzat per DocDoc Films, dirigit per David Pujol amb guió del mateix Pujol i de Montse Aguer. En aquest documental de 55 minuts, Antoni Pitxot té un paper preeminent i malauradament ha esdevingut la darrera gravació de qui fou director del Teatre-Museu Dalí durant 41 anys.

A l’acte van intervenir Carles Ayats, president d’Amics dels Museus Dalí, Lluís Peñuelas, secretari general  de  la  Fundació  Dalí,  Montse  Aguer,  directora  dels Museus Dalí i patrona de la Fundació Dalí, David Pujol, director del documental, i Marta Felip, alcaldessa de Figueres. Ha estat organitzat per Amics dels Museus Dalí i ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Dalí i l’Ajuntament de Figueres.

La intenció amb aquest documental és evocar Dalí, la seva obra, el seu pensament, la persona i el personatge, però també la darrera creació de l’artista: el Teatre-Museu Dalí. Un espai on ha projectat tot el seu univers, al qual va consagrar tots els seus esforços i que sintetitza tota una vida dedicada a l’art. Aquest documental pretén oferir a l’espectador una aproximació diferent, alhora complexa i familiar, de l’univers i de la persona de Salvador Dalí, l’individu i el personatge. Perquè el principal objectiu és permetre una millor comprensió de l’artista i del seu univers a través del descobriment del Teatre-Museu. Vol també adreçar-se als qui no han visitat mai aquest espai i proposar, als qui ja el coneixen, la possibilitat de copsar aspectes que potser passen desapercebuts en una primera visita. Aquesta pel·lícula també pretén desvelar alguns enigmes del museu a través de la mirada i de les paraules de Salvador Dalí, per recordar a l’espectador que traspassar la porta del Teatre-Museu Dalí no és simplement entrar en un museu: comporta l’acceptació d’aquesta provocació que consisteix en deixar- se engolir en la darrera gran obra de Salvador Dalí.

El documental ens mostra el Teatre-Museu Dalí com mai no s'havia vist fins ara i il·lustra el procés de creació de l'artista a través del seu testimoni i el del seu amic i pintor Antoni Pitxot (Figueres, 5 de gener de 1934 – Cadaqués, 12 de juny de 2015). Dalí, la darrera gran obra ens convida a ser espectadors privilegiats de la màgia i el misteri de l'art.