París, la segona pàtria de Dalí, per Josep Playà

21.06.2012

Dilluns 11 de juny de 2012, Josep Playà, llicenciat en Ciències Econòmiques i Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, va donar una conferència amb aquest títol, convidat per Amics dels Museus de Catalunya.

El país de Dalí és sens dubte l’Empordà, sobretot Figueres i Cadaqués, però la seva biografia passa també per Barcelona, Madrid, França, Itàlia i Estats Units. Des que al 1926 Dalí va anar a París per primer cop, acompanyat encara per la seva germana i la seva tieta, aquesta ciutat es converteix en la seva segona pàtria. Aquí coneix a Picasso, entra en contacte amb el grup dels Surrealistes, s’ajunta amb Gala, s’hi refugia quan trenca amb la seva família i hi realitza les primeres grans exposicions individuals, edita els primers llibres i inventa diverses performances. Paris no inspira pictòricament a Dalí però li serveix per obrir-se al món i convertir-se en el gran artista que acabarà essent. Entre 1929 i 1939 viurà en tres apartaments diferents, fins que l’amenaça de la II Guerra Mundial el fa anar als Estats Units. Quan retorna d’Amèrica iniciarà un nou cicle (entre 1948 i 1979), en el que reparteix els mesos de l’any entre Portlligat, Nova York (hotel Saint Regis) i París (Hotel Meurice). L’última gran exposició de Dalí, que encara controla personalment, és la que es fa a París al desembre de 1979, al Centre Georges Pompidou, el mateix espai on s’inaugurarà una nova mostra el proper mes de novembre.

Amb motiu d’aquesta gran exposició retrospectiva de Dalí a París, Amics dels Museus Dalí té previst programar aquesta conferència a Figueres i realitzar un viatge a la capital francesa pel pont de la Puríssima.