ITINERARIS DE L’AVANTGUARDA, EL FONS SANTOS TORROELLA

INSCRIU-TE

INFORMACIÓ PRÀCTICA
Lloc: Museu d'Història de Girona
Preu: Només per a socis prèvia inscripció
Durada: 60 minuts

Espai de l'Aposta per l'art nou

GUIA

L’any 2015 l’Ajuntament de Girona va adquirir la col·lecció Rafael i María Teresa Santos Torroella, formada per 1.197 obres, i va acceptar la donació de l’Arxiu i la Biblioteca del mateix nom, que reuneix, al seu torn, més de 80.000 documents.

L’exposició L’Aposta per l’art nou. Itineraris de l’avantguarda a Catalunya a través del fons Rafael i María Teresa Santos Torroella és una selecció de les obres més destacades i representatives de la col·lecció d’art i de l’arxiu. La mostra també inclou un repàs per la trajectòria del jove Salvador Dalí quan passa per un episodi clau en la seva formació, la seva estada a Madrid durant la primera meitat dels anys 20 a la Residencia de Estudiantes, centre cultural de referència on convergiran moltes de les figures més inquietes de la intel·lectualitat espanyola de l’època. Allà, l’artista empordanès tindrà algunes trobades fonamentals per al desenvolupament de la seva carrera posterior: Rafael Barradas, Maruja Mallo, Luis Buñuel i Federico García Lorca.

Especialment amb aquests dos darrers, establirà una relació d’amistat i un diàleg creatiu que donarà els seus fruits, en el cas de la col·laboració amb Buñuel, en dos films fonamentals del cinema d’avantguarda (Un chien andalou del 1929, i L’âge d’or del 1930) i, en el cas del tàndem Dalí-Lorca, en un flux constant d’intercanvi d’influències.

D’aquest intercanvi són testimoni diverses obres i documents de l’època, com ara els anomenats Putrefactos, una sèrie de caricatures feta a dues bandes amb què van articular una mena de col·loqui xifrat, a més dels manifestos i articles publicats per tots dos, els poemes de Lorca escrits en aquests anys i les obres d’art del període madrileny de Salvador Dalí.

La col·lecció i l’arxiu-biblioteca del crític, historiador i poeta Rafael Santos Torroella  (Portbou 1914-Barcelona 2002) conforma un conjunt valuós que no és només el testimoni de la trajectòria vital i intel·lectual d’una de les figures més rellevants de l’escena artística catalana i espanyola de la segona meitat del segle XX, sinó que ens assenyala també un recorregut pels camins de l’avantguarda a Catalunya des dels orígens fins als anys 60.

La mostra del Museu d’Història de Girona és comissariada per Rosa Gutiérrez Herranz i Jaume Vidal Oliveras.

Aquesta activitat és només per a sòcies i socis prèvia reserva a través d'aquest formulari. Places limitades.

Inscriu-te

*Ara és el moment de fer-te soci

Dissabte

Finalitzat