El Museu del Joguet de Catalunya de Figueres oferirà entrada gratuïta als nostres socis

06.01.2021

Els Amics dels Museus Dalí segueixen ampliant l’oferta de serveis als socis. A partir del mes de març vinent, podran accedir gratuïtament al Museu del Joguet de Catalunya. L’acord signat entre el fundador del museu de la Rambla de Figueres, Josep Maria Joan i Rosa, i el president dels Amics dels Museus Dalí, Carles Ayats, permetrà gaudir d’aquest centre museogràfic inaugurat el 18 de juny de 1982 a l’antic Gran Hotel París.

L’anunci d’aquest acord es produeix el dia de Reis de 2021 i es converteix en un regal per als socis dels Amics dels Museus Dalí. Recordem que el Museu del Joguet manté un espai dedicat als primers vint anys de Salvador Dalí amb les seves joguines, postals mòbils i fotografies de l'àlbum familiar i avancem que, per a la nova programació que estrenarà a partir de Setmana Santa, estan previstes diverses activitats relacionades amb l’artista figuerenc.

El Museu del Joguet de Catalunya/Figueres es va gestar a partir de la col·lecció particular de Josep Maria Joan Rosa i Pilar Casademont Sadurní. És fruit de la seva passió creativa i del seu esforç al llarg de més de vint-i-dos anys.

Inicialment els joguets ocupaven bona part del seu habitatge, situat al carrer dels Fossos de Figueres. L’antimuseu, terme amb el qual Manuel Vázquez Montalbán va referir-s’hi durant una visita que hi va fer l’any 1972, creixia en qualitat i en quantitat; per això, el desembre d’aquell any es va inaugurar, al Palau Güell de Barcelona, la primera exposició pública dels fons més destacats. I no seria l’última: al llarg dels anys 70 i 80 del segle passat van succeir-se vint exposicions més.

Els inventaris d’aquella primera etapa de col·leccionisme van publicar-se al setmanari progressista Triunfo, sota el títol «La noche de los juguetes vivientes», el 6 de gener de 1973. Seria la feliç premonició del que vindria nou anys després. El 18 de juny de 1982 el Museu del Joguet va obrir les portes de l’edifici de l’antic Hotel París, situat a la principal artèria de la ciutat de Figueres. Des del primer moment, els fons es van incrementar amb nombroses i importants donacions, tant de persones anònimes com de rellevants personalitats del món cultural, entre les que destaquen la col·lecció Guy Selz, la d’Alan Glass i la de Joan Brossa.

I parlant de Joan Brossa, padrí del Museu, amb motiu del segon aniversari de la seva inauguració, va dedicar-li una «Sextina en el Museu de Joguets de Figueres», que es troba en el llibre homònim, publicat el juny de 1984. L’increment dels fons amb objectes aliens a la col·lecció original aconsellava la constitució d’una fundació per administrar el Museu. Així, el 1997 es va constituir la Fundació Museu del Joguet de Catalunya, a la qual els fundadors van cedir la seva col·lecció de manera altruista. El 1998 es va inaugurar l’actual Museu, també a la seu de l’antic Hotel París, si bé completament remodelat i convenientment adequat per a la correcta conservació i exhibició dels fons.

Des de la seva inauguració fins a l’actualitat, més de nou-centes persones han fet donacions al Museu del Joguet de Catalunya. Gràcies a la seva generositat, el Museu ha esdevingut un dels referents internacionals en matèria de jocs i joguets.