El documental sobre els anys joves de Dalí és finalista al festival americà FAFF

04.06.2020

El documental Salvador Dalí. Diaris de joventut, 1904-1929 produït per la Fundació Dalí i realitzat per DocDoc Films, és finalista al Festival FAFF (The Fine Arts Festival), organitzat per VICA (Venice Institute of Contemporary Art), que se celebrarà telemàticament del 8 al 14 de juny. Hi participen 92 projectes de 27 països. Tothom qui ho desitgi s'hi pot inscriure per visionar els documentals finalistes (en anglès).

El documental sobre els anys d'infantesa i joventut de Dalí s'inclou dins la categoria GRAY amb 10 finalistes més, entre els quals hi ha produccions dels EUA, Turquia, Malta, Itàlia, França, el Regne Unit i Espanya.

No és la primera vegada que la Fundació Dalí es presenta a aquest festival. El 2018, el documental La vida secreta de Portlligat. La casa de Salvador Dalí va guanyar el Premi al Millor Llargmetratge.

Aquest quart projecte forma part de l'estratègia divulgativa de la Fundació Dalí en format audiovisual que va iniciar l'any 2015 amb Dalí. La darrera gran obra, i que va prosseguir amb La vida secreta de Portlligat. La casa de Salvador Dalí (2017) i amb Salvador Dalí. A la recerca de la immortalitat (2018). Han rebut nombrosos guardons en l'àmbit internacional, entre els quals s'hi compta el Golden Prize que concedeix AVICOM (secció audiovisual de l'ICOM en la categoria de llargmetratges de museus).

Sinopsi de Salvador Dalí. Diaris de Joventut. 1904-1929

Produït per la Fundació Dalí, realitzat per DocDoc Films i dirigit per David Pujol, el documental abraça des del naixement de Salvador Dalí, l'any 1904, fins al 1929, any crucial en què ingressa en el moviment surrealista.

Figueres, Barcelona, Madrid i París esdevindran les geografies del jove Dalí  i seran les escenografies de la gestació del geni. El fil argumental de l'obra s'ha servit de l'autobiografia La Vida Secreta de Salvador Dalí.

A través de documentació profusa, alguna de la qual és inèdita, ens explica aspectes claus del jove Dalí: des de la infantesa marcada per la mort del seu germà, els primers estudis d'art a Figueres, l'estada a la Residencia de Estudiantes, a Madrid, on coneixerà Federico García Lorca i Luis Buñuel, que tindran per ell una especial rellevància; el viatge a París que li permetrà establir contactes amb artistes com Miró, Picasso o els components del grup surrealista.

Ens parla d'aspectes sorprenents com els records intrauterins, de com un safareig pot esdevenir taller d'artista, de les il·lusions òptiques o d'una nova mirada a la realitat, de la por al sexe o  de la creença des de ben aviat de ser un geni. També ens descriu la seva evolució artística, que es mou entre avantguarda i tradició, i el naixement i l'evolució d'una obra que ha esdevingut universal i alhora permet tant entendre millor l'obra de Dalí com identificar l'origen de molts elements característics de la iconografia daliniana.