dilluns, 26 de novembre de 2018

Una madona de Rafael s'exposa al Teatre-Museu de Figueres, complint un somni de Dalí

El Teatre-Museu Dalí de Figueres acull l'exposició Dalí-Rafael, un somieig prolongat, organitzada amb motiu del préstec temporal de l'obra de Rafael Verge de la rosa (c. 1517), provinent del Museo del Prado. Aquest préstec s'inscriu en el projecte “De gira por España”, una iniciativa del museo madrileny amb motiu del seu bicentenari, cedirà en préstec 12 obres d'especial rellevància a diferents institucions de tota la geografia espanyola.
Verge de la rosa, Rafael Sanzio. Museo Nacional del Prado

La mostra, entorn a Verge de la rosa del Prado, ha estat comissariada per Montse Aguer i la coordinació i documentació han anat a càrrec de Fiona Mata i Lucia Moni, del Centre d'Estudis Dalinians.

A més de l'espectacular obra de Rafael i d'un oli de Salvador Dalí de l'època místico-nuclear, L'ascensió de Santa Cecília, s'inclouen dibuixos i material documental, algun del qual és inèdit.

Detall de L'ascensió de Santa Cecília. © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2018

La mostra obre les seves portes aquest dimarts, dia 27 de novembre, i fins al 6 de gener de 2019, data en què la Verge de Rafael tornarà al Museo del Prado i serà substituïda per una obra de Dalí, en què l'empremta de Rafael també hi és present. L'exposició seguirà durant tot el 2019 amb la resta de continguts que exploren la influència del mestre del Renaixement en l'obra daliniana. El préstec de l'oli de Rafael Verge de la rosa del Museo del Prado, al Teatre-Museu Dalí, en el marc de la commemoració del bicentenari del museu de Madrid, ha estat el punt de partida d'aquesta mostra.  En el seu tractat de pintura 50 secrets màgics per pintar, en què s'adreça a l'aprenent de pintor, Dalí ens dona el fil conductor de la mostra. El seu quadre haurà arribat a la perfecció de la bellesa quan se l'imagini “en el decurs d'un somieig prolongat, penjat en un museu al costat d'un dels seus rafaels preferits”.

Des de les obres de primera època fins a les de les últimes etapes de la vida del pintor de Figueres són contínues les referències a Rafael i al Renaixement, que serveixen a Dalí per reivindicar la tradició i per reivindicar-se a si mateix com un bon artista en relació amb els seus contemporanis. Per posar de manifest aquesta afinitat entre Dalí i Rafael s'exposa l'oli de Dalí L'ascensió de Santa Cecília. Aquesta obra s'acompanya, per primera vegada, de material de taller que ens permet entendre el procés de treball de Salvador Dalí. A través de fotografies dels tallers de l'artista, com els de Portlligat i Monterey, de diferents èpoques i en llocs diferents, i dels llibres de treball que va utilitzar per l'elaboració de les obres podrem copsar el procés de creació d'una obra en especial: L'ascensió de Santa Cecília.

Pintada al seu taller de Portlligat cap a l'any 1955, forma part d'una sèrie d'obres en les què el classicisme està molt present i en les que Dalí es refereix, al mateix temps, a la física nuclear i a la discontinuïtat de la matèria.

El pintor Antonio Löpez ha participat a la presentació de l'obra.
La interpretació de la pintura Santa Caterina d'Alexandria (c. 1507) de Rafael en clau místico-nuclear mostra la capacitat de Dalí per expressar-se en nous llenguatges, seguint l'exemple dels grans mestres de la pintura, i sobre tot el seu desig de tornar a ser clàssic. La tela mostra la figura de la santa a través de formes que recorden la banya d'un rinoceront, tradicionalment considerat un emblema de puresa i castedat. Volem destacar, així mateix, que Dalí no abandona el paisatge que tant influeix la seva obra, amb la geologia de les muntanyes i un mar que es converteix en cel o un cel que es converteix en mar, en una confusió voluntària.

En una entrevista de Manuel del Arco, Dalí, molt significativament, declara: “L'important és que s'han de pintar els temes d'una manera que correspongui a l'època en què vivim, 1951; això vol dir que si Rafael pintava una verge segons la cosmogonia del Renaixement, avui aquesta cosmogonia ha variat. El mateix tema que va pintar Rafael, si el pintés avui Rafael, com que tindria uns altres coneixements (física nuclear, psicoanàlisis, per exemple), pintaria tan bé com aleshores, però respondria a la cosmogonia d'avui. I el tema religiós és, per mi, el més antic i el més actual; però ha de ser tractat segons els coneixements científics del nostre temps.”

A partir de la recerca que s'ha dut a terme en ocasió d'aquest préstec, s'editarà una publicació divulgativa. En suport digital, s'han creat nous continguts monogràfics com ara la secció web dedicada a la relació entre Dalí i Rafael, dins de la qual s'hi apleguen articles, cites de Dalí, una videoteca i un itinerari educatiu que recorre les obres del Catàleg Raonat de Pintures de Dalí d'inspiració rafaelesca.

Els documents audiovisuals creats per aquesta exposició han estat realitzats per DocDoc Films i dirigits per David Pujol.



Recullen entrevistes a Salvador Dalí en les que manifesta el seu interès, influència i passió per Rafael. Inclouen, a més, declaracions de Miguel Falomir: “Ens va sembla una magnífica ocasió el satisfer l'anhel de Dalí portant una obra important de Rafael fins a Figueres” i “Hi va haver un moment en què es va discutir que Rafael fos un dels grans de la pintura i Dalí va ser dels primers que va sortir a defensar-lo”. Montse Aguer ens recorda que: “Dalí vol ser el Rafael de la seva època [...]. Abandona la glòria surrealista per tornar a la tradició. [...] Vol incorporar a la cosmogonia del s. XX tots els coneixements de l'època de Rafael”.

La presentació de la mostra ha comptat amb la participació del president de la Fundació Dalí, Jordi Mercader, del director del Museo del Prado, Miguel Falomir, i de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí. A les 6 del vespre s'ha celebrat l'acte inaugural, que ha consistit en un col·loqui d'Antonio López sobre Dalí i la pintura, en què han intervingut el director del Prado, la directora dels Museus Dalí, i Òscar Tusquets, patró de la Fundació Dalí. El pintor també ha estat present en l'acte inaugural.

Finalment, s'ha elaborat un programa d'activitats complementàries que inclou un Taller de Nadal rafaelesc per a nens i nenes de 6 a 12 anys, els dissabtes 15 i 22 de desembre a les 11h; una Visita per a docents Itinerari Dalí/Rafael, dissabte 22 de desembre a les 12h; un Itinerari pel Teatre-Museu Dalí de la mà de l'escriptor Vicenç Pagès, a través de l'obra escrita de Salvador Dalí El mite tràgic de L'Àngelus de Millet, dijous 27 de desembre a les 18h; una Visita guiada a l'exposició de la mà del Centre d'Estudis Dalinians, divendres 4 de gener a les 12h i finalment, una Visita guiada familiar Dalí diví Rafael, dissabte 5 de gener a les 12h.

Amb aquesta exposició complim un dels desitjos més grans de Salvador Dalí: veure una seva pintura penjada al costat d'un quadre de Rafael.
El muntatge de l'exposició és disseny de Pep Canaleta de Carme33 i el grafisme, responsabilitat d'Alex Gifreu.