Exposició de retrats de Robert Whitaker a Salvador Dalí

31.05.2018

El Museu Dalí de Figueres exposa una mostra temporal amb 27 fotografies que Robert Whitaker va fer al geni empordanès i que mostren la part més "íntima" i "escènica" de l'artista. Les instantànies formen part d'un fons de 700 negatius del fotògraf, que la Fundació Gala-Salvador Dalí ha adquirit juntament amb els drets de reproducció. Es van captar entre els anys 1967 i 1972 i pràcticament totes tenen com a escenari Portlligat, excepte dues que es va realitzar a París i que són "una picada d'ullet" al maig del 68.

La directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, ha assegurat que la tria no ha estat fàcil i que, de moment, només mostraran aquestes durant un any però que no descarten mantenir Whitaker en aquest espai, la Sala de les Loggies, amb noves fotografies més endavant. L'exposició relleva la de Phillippe Halsman, que s'ha pogut veure a la mateixa sala durant un any i mig. Continuar visualitzant Dalí com a protagonista del seu museu. Aquest és l'objectiu que s'ha marcat la fundació i sota el qual durant un any i mig la Sala de les Loggies ha acollit una exposició amb fotografies que Phillippe Halsman va fer al geni. Montse Aguer ha dit que era difícil substituir-lo.

Fa més de dos anys, van iniciar els contactes amb el fill de Robert Whitaker, que va ser fotògraf dels Beatles i que va treballar per a grans revistes com Vogue. Aguer ha explicat que durant aquest temps van negociar la compra del seu fons fotogràfic (que compta amb uns 700 negatius) i també els drets de reproducció, que han adquirit.

El fotògraf i Dalí es van conèixer personalment l'any 1967 tot i que, segons Aguer, Whitaker deia que el seu primer contacte amb el geni empordanès va ser a través d'un llibre que li van regalar els seus pares. "Ell el va retallar i va crear una mena de collage donant-li un nou sentit i, més tard, li va fer arribar", ha explicat.

Tots dos van tenir relació entre aquell any i el 1972, el període en què s'emmarca l'exposició i durant el qual es van captar les instantànies. Aguer afirma que el fotògraf va tenir accés a la part "més íntima" però també a la "més escènica" del pintor i que, tot plegat, queda plasmat a les seves fotografies.

Entre les fotografies que es poden veure a l'exposició, hi ha diversos retrats de Dalí a Cadaqués realitzats durant les visites que Whitaker va fer a l'artista, imatges al detall dels seus ulls, orelles o boca i també una seqüència d'instantànies que ell va anomenar 'La llavor de la vida' on es veu l'artista aixecant pans dalinians. També hi ha un retrat de Dalí a l'hotel Meurice de París, on s'allotjava quan anava a la capital francesa, amb una imatge icònica de John Lennon.

Whitaker va ser testimoni de primera línia d'una dècada molt convulsa que el va portar a convertir-se en fotògraf de guerra i fotografiar els conflictes del Vietnam, Cambotja, Pakistan o Israel. Sens dubte, però, les imatges que el van fer més famós són les que va realitzar als Beatles.