Els Amics dels Museus participen en el Concurs de Creus de Maig de les Fires de Figueres

28.04.2016

Els Amics dels Museus Dalí participen en una de les activitats més tradicionals de les Fires i Festes de la Santa Creu de Figueres que s’allarguen des d’aquest divendres dia 29 d’abril fins al diumenge dia 8 de maig.

El Concurs de Creus de Maig se celebra el dimarts dia 3 a diversos punts de la ciutat on s’instal·laran les tradicionals creus florals coincidint amb la festa gran de Figueres, el Dia de la Santa Creu. Aquestes composicions florals estan elaborades per entitats i particulars. Els Amics dels Museus lliuraran, un any més, un guardó a la més surrealista en l’acte que se celebrarà a les 6 de la tarda, al col·legi sant Pau de Figueres.

Les persones interessades en visitar les creus poden utilitzar el tren turístic que sortirà, des de les 9 del matí, des de la Rambla de Figueres.

Salvador Dalí també va recollir l'ambient de la festa major de la capital altempordanesa en la seva trajectòria pictòrica. L'any 1922 va pintar Les Fires de Figueres, obra de gran cromatisme. Cal destacar l’acumulació de personatges, molt propis de les diades de fira: el torero que torna de la plaça amb carrossa; el futbolista, encara amb gavardina, que es dirigeix al camp o en torna; els personatges circenses, els cavallets; els gegants, al fons, i l’heterogènia multitud. A l’angle inferior dret, apareix el rostre d’un personatge que segons Dalí venia per fires del país veí.

A Un diari: 1919-1920. Les meves impressions i records íntims, Dalí fa belles descripcions dels dies de fires: "És un quelcom d’un sabor exquisidament hel·lènic". Parla de dies "lluminosos i animats", i de l’ambient, que tan bé es reflecteix en aquest tremp.

L'any 2010, la Fundació Gala - Salvador Dalí també va adquirir Fires de la Santa Creu de Figueres un altre tremp sobre cartró que es pot veure, habitualment, al Teatre - Museu Dalí de Figueres.

D'altra banda, els gegants Salvador Dalí i Gala també participaran en diverses activitats al llarg d'aquests dies de les Fires de Figueres. Aquests dos elements ja característics de l'activitat popular a l'Alt Empordà, varen ser presentats en societat l'any 1999 pels Amics dels Museus Dalí i estan cedits a la Colla Gegantera de Figueres.